الحياة و الهجرة الى كيبك و كندا

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى يهتم بشؤون المصريين و العرب المهاجرين الى كندا

fatma
alaafrench
Admin
samady
QENAWY
9 مشترك

مقارنة بين الهجرة الفيدرالي والهجرة الي كيبك لكل مميزات وعيوب وانت اللي تختار

QENAWY
    عضو جديد
    عضو جديد

مقارنة   بين   الهجرة الفيدرالي   والهجرة  الي  كيبك     لكل  مميزات  وعيوب   وانت اللي تختار Empty مقارنة بين الهجرة الفيدرالي والهجرة الي كيبك لكل مميزات وعيوب وانت اللي تختار

مُساهمة  QENAWY الأربعاء 9 سبتمبر - 20:46

بين الهجرة الفيدرالية الي كندا والهجرة الي كيبك اختلاف كبير

لا ادري ما هي نسبة اقبال المصريين علي كل نوع منالهجرة واترك الاجابة لكم واتمني ان يكون هذاالموضوع هدفه حسن اختيار طريق الهجرة كل علي حسب امكانياته ومؤهلاته

اولا الهجرة الفيدرالية
    اراها اصبحت طريقا مكوكيا للهجرة لكندا فقد تقلصت مدة الانتظار حتي صارت حوالي سنة
    تتميز بعدم او لنقل قلة احتمالية اجراء مقابلة مع ظابط الهجرة الا في احوال نادرة جدا وهذا مريح نفسيا علي الاقل
    هجرة خاضعة لنظام النقاط بتجرد ولا تخضع لاي هوي شخصي من ضباط الهجرة

قد تهاجر الي كندا وانت لم تزر سفارتها علي الاطلاق

ولكن اسوا عيب هو اللستة المزعجة نكمل بعدين
    samady
    عضو جديد
    عضو جديد

مقارنة   بين   الهجرة الفيدرالي   والهجرة  الي  كيبك     لكل  مميزات  وعيوب   وانت اللي تختار Empty رد: مقارنة بين الهجرة الفيدرالي والهجرة الي كيبك لكل مميزات وعيوب وانت اللي تختار

مُساهمة  samady الخميس 10 سبتمبر - 22:48

كلامك مظبوض يادكتور قناوي الهجرة الفيدرالي أسرع وأسهل كتير بس موضوع اللسته دة خلاها فعلا مقفولة على ناس معينة ومش مفتوحة زي الأول.
    بس لو بصينا لما بعد الهجرة فهنلاقي ، في اعتقادي ، إن كيبيك أسهل كتير من حيث سرعة الأندماج في الوضع الجديد وخصوصا من حيث معادلة الشهادة وبالتالي الحصول على عمل وده أسهل وأسرع في كيبيك من فيدرال.
    Admin
    Admin
    المدير
    المدير

مقارنة   بين   الهجرة الفيدرالي   والهجرة  الي  كيبك     لكل  مميزات  وعيوب   وانت اللي تختار Empty رد: مقارنة بين الهجرة الفيدرالي والهجرة الي كيبك لكل مميزات وعيوب وانت اللي تختار

مُساهمة  Admin الجمعة 11 سبتمبر - 9:25

من وجهة نظرى ان لو فية اصحاب او اقارب فى المكان حايسهلو العملية
    طبعا كيبك اسرع شوية بس تقع هنا مشكلة الفرنساوى و قلق المقابلة ....الخ دة طبعا بالاضافة الى انك بتمضى على ورقة انك حاتعيش و تعمل معادلتك فى كيبك و فى نفس تخصصك حاليا
    يمكن يكون الكلام دة غريب بس دة فعلا حصل معايا شخصيا
    و طبعا لو قدمت ع كيبك و رحت نازل على تورنتو مثلا ...حاتخسر كتير فعلا و اولهم الطبى بتاع كيبك و حاجات تانية كتير
    alaafrench
    عضو جديد
    عضو جديد

مُساهمة  alaafrench الثلاثاء 22 سبتمبر - 20:50

شكرا د.قناوى وكمان عماد مجهودكم رائع وياريت توضحلنا اكتر الفرق بين الاتنين
    fatma
    عضو جديد
    عضو جديد

مُساهمة  fatma الأحد 4 أبريل - 12:09

السلام عليكم و رحمة الله
    انا عملت امتحان |IELETS و جبت فيه 7.5 و وظيفتي داخل اللستة بتاعة الفيدرالي
    لو ممكن حد يساعدني و يقوللي الأحسن لي اقدم كيبك وللا فيدرالي علما بأنه مستوي الفرنسي فوق المتوسط بس فيه ناس قالولي الحياة في كيبك اسهل و الشغل كمان

ارجو الأفادة و شكرا
    canada2010
    عضو جديد
    عضو جديد

مُساهمة  canada2010 السبت 22 مايو - 1:44

أ فاطمه
    تحيه طيبه و بعد
    انا مقدم على الهجره الى كندا فيدرال
    و انصحك ان تقدمى عليها خصوصا انتى عديتى الايلتز بدرجات 7ز5 و دا كل المطلوب فى الامتحان دا
    بس انا محتاج اعرف هو حضرتك خريجه ايه و كمان ازاى عديتى الايلتز يا ريت تنقلى لينا خبره الامتجان
    خصوصا انك تفوقتى فيه ..

منتظر ردك

مؤمن
    commepapa
    عضو جديد
    عضو جديد

مقارنة   بين   الهجرة الفيدرالي   والهجرة  الي  كيبك     لكل  مميزات  وعيوب   وانت اللي تختار Empty أرشدونى..

مُساهمة  commepapa الخميس 17 يونيو - 17:37

أنا مهندس مدنى خبرة اقل من سنة..أناعرفت ان الشغل فى كيبك قليل..طيب لو لم أجد شغل فى كيبك ينفع اشتغل فى أى مقاطعة تانية.؟.و ايه موضوع الاقرار ده لو سمحتم؟؟
    أرجو الرد
    MIMO
    عضو جديد
    عضو جديد

مُساهمة  MIMO الثلاثاء 3 أغسطس - 9:55

مساء الخير
    احب اشكرك فى الاول على المجهود الرائع فى موضوع السفر و لذا كنت عايز اسال حضرتك بعض الاسئلة بعد اذنك طبعا:

دلوقتى انا طالب صيدلى رايح بكلريوس فى الجامعة الالمانية
    فا عايز اسال ممكن اذاكر اية دلوقتى للمعادلة عشان مضيعش وقت يعنى مثلا انا شغال فى امتحان تويفل . فى اية تانى ممكن اخدو كورسات مثلا او امتحانات او مذاكرة كتب معينة تساعدنى على السفر بسرعة

كمان فى سؤال تانى بخصوص المرتبات اية نظامها هناك فى مختلف الشغلانات

مستنى رد حضرتك و الف شكر

مينا ثروت
    dr_mohamedimam
    عضو جديد
    عضو جديد

مُساهمة  dr_mohamedimam الجمعة 3 ديسمبر - 14:18

هو طبيب الأسنان ايه مستقبله في كندا .. و هل أقدر أشتغل كطبيب أسنان و اكمل تخصص هناك في كندا؟؟
    و الواحد بالتقريب كدا عايزله يبقى معاه كام فلوس بالضبط عشان يقدر يبتدي يقدم على ورق الهجرة... ويفكر في الهجرة لكندا؟؟؟؟

الوقت/التاريخ الآن هو الجمعة 29 مارس - 7:58