الحياة و الهجرة الى كيبك و كندا

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى يهتم بشؤون المصريين و العرب المهاجرين الى كندا

PePo
rere
jessika
gboutros
Princesse
الرحالة باشا
the world
Nassarlink
bat man
مزاميزو
enoureldine
astrophy
poulaemad
Admin
18 مشترك

جدول المهاجرين الى كيبك فى الفترة من 2006 حتى الان

gboutros
    gboutros
    عضو جديد
    عضو جديد

جدول المهاجرين الى كيبك فى الفترة من 2006 حتى الان - صفحة 2 Empty رد: جدول المهاجرين الى كيبك فى الفترة من 2006 حتى الان

مُساهمة  gboutros الأحد 11 أكتوبر - 17:44

rere كتب:
    gboutros كتب:أخوتي و احبائي،
    عاوز احكي حكايتي و استفسر عن حاجة، يهمني رأيكم كلكم.
    لو الموضوع مش مكانه هنا ، ارجو ان يقوم الادمن بنقله كما يشاء.

انا عندي 37 سنة ، متزوج و عندي طفلين.
    لغتي الفرنسية كويسة لاني كنت في مدارس فرنساوي و دلوقتي بشتغل باللغة الفرنسية.
    انا متخرج من كلية تجارة و اشتغلت محاسب تقريباً 11 سنة و بعدين حولت شغلي لمجال الاتصالات في اخر 4 سنين و حتى الان.

زوجتي لديها لغة انجليزية فقط ، متخرجة من كلية تجارة قسم انجليزي و تعمل في مجال المحاسبة حتى الان.

ابني 8 سنين في مدرسة فرنسية و ابنتي لم تذهب المدرسة بعد.

للاسف و بكل اسف اخذت قرار السفر و الهجرة متأخر كثير.

انا قدمت فيدرال من 2007 بطريقة ال simplified ، و بعدين خال مراتي هاجر كيبك و شجعنا نروحله علشان البلد هناك فيها مميزات كثيرة، قلنا احنا قدمنا فيدرال خلاص و ربنا يسهل و ناخد الفيدرال و بعد كده نقعد في كيبك لو طلعت حلوة فعلاً، بس بعد ما اكتشفنا ان لسه قدامنا كثير و انه ال CSQ أسهل و اسرع بالنسبة لحالتنا، قررنا نقدم لكيبك.

اتصلنا بناس كثير و محاميين كثير علشان نفهم الدنيا ماشية ازاي، قررت اعمل الفايل لوحدي ، بس من خوفي يكون فيه حاجة غلط قررت استعين باي شخص ذو خبرة زي عصام علشان يظبطلي الموضوع و اخليه يكتب الابليكيشن بالفرنساوي باحتراف و اقدمها باسمي مش باسم محامي، ما هو انا برضه الفرنساوي بتاعي مش 100 % ، نقدر نقول 80 % .

انا لسه في بداية المشوار من تجميع ورق و خلافه و لسه ما اتفقتش مع حد.

( انا اسف على الاطالة )

دلوقتي استفساراتي:

1- الغي الابليكيشين بتاعة الفيدرال و لا لأ ( اختلف المحامون في ذلك )و انا خايف الغيها و بعدين ماخدش الCSQ يبقى خسرت الاثنين.

2- يا ترى فرصي في ال CSQ ايه مع العلم ان سني (37) مش مساعدني و مخسرني 8 نقط؟

3- اقدم لوحدي و لا اشوف حد يساعدني زي عصام و برضه اقدم باسمي ، مع العلم ان عصام غالي جداً و في ناس ثانية اوفر شوية

4- عاوز اعرف ايه الاوراق المطلوبة بالضبط لانه دي كمان اختلف عليه الفقهاء ( بعني الثانوية العامة و القيد العائلي مثلاً في ناس تقول عليهم اه و ناس تقول لا)، هل كل ما كترت في الورق يبقى احسن و لا خير الكلام ما قل و دل؟

5- اترجم كله انجليزي علشان ال CSQ و بعده الفيدرال و لا اترجم مرة فرنسي و مرة انجليزي؟

انا اسف مرة ثانية على الاطالة و انا حاسس ان المنتدى ده هيبقى وشه حلو عليا جدول المهاجرين الى كيبك فى الفترة من 2006 حتى الان - صفحة 2 Icon_biggrin

لو محتاجين اي مساعدة في الفرنساوي او اي حاجة ثانية قولولي على طول.

ربنا يوفقنا كلنا.
    ترجم كل الورق بالانجليزية فقط جدول المهاجرين الى كيبك فى الفترة من 2006 حتى الان - صفحة 2 Icon_flower
    وعلى فكرةانت مواصفاتك مناسبة اوى اوى لكيبك خصوصا انك عندك فكرة عن الفرنساوى يعنى لما يجيلك معاد الانترفيو مش هتتعب كتير بس لازم تدخل السنتر الفرنساوى علشان تأخذ شهادة معتمدة
    وممكن تروح السنتر تحدد مستوى وتاخذ بيها شهادة تبعتها مع الفايل وممكن يبعتولك الس اس كيو لو مستواك كويس انا اعرف ناس عملو كدة بعد ما قدمو الفايل ارسلو شهادة السنتر هو والمدام وبعتلهم السى اس كيو على طول
    وربنا معاك
    على فكرة لازم تجيب شهادة خبرة من الشغل الاولانى والثانى علشان ترفع درجاتك

انا متشكر جداً يا Rere على تعليقك و على المعلومات المهمة.
    سؤال صغير: هو السنتر بيدي شهادة معتمدة بعد امتحان تحديد المستوى؟ و لا هي مجرد ورقة عادية؟
    اما عن شهادات الخبرة كلها موجودة و الحمد لله.

انت وصلتي لفبن يا Rere؟

ربنا يوفقك و يوفق الجميع.
    rere
    rere
    عضو قديم
    عضو قديم

جدول المهاجرين الى كيبك فى الفترة من 2006 حتى الان - صفحة 2 Empty رد: جدول المهاجرين الى كيبك فى الفترة من 2006 حتى الان

مُساهمة  rere الأحد 11 أكتوبر - 19:26

هاىىىىىىىىىىى جورج
    طبعا اى ورقة بتأخذها من السنتر موثقة مفيهاش كلام
    وانا عملت انتر فيو وبجهز اوراقى علشان اقدمة فى الفيدرال
    وعلى فكرة عاوز تستفيد اكتر ادخل على محاورات المصريين
    على موضوع ابشروا مقابلات الكيبك
    هتلائى كل اللى انت محتاجة
    وربنا معاك جدول المهاجرين الى كيبك فى الفترة من 2006 حتى الان - صفحة 2 Icon_flower
    jessika
    المشرف العام
    المشرف العام

مُساهمة  jessika الإثنين 12 أكتوبر - 8:15

استاذ جورج ازيك

موضوع السنتر دة المكان الوحيد اصلا المعتمد للسفارة وحضرتك بما ان الفرنساوى بتاعك كويس كدة كل اللى هاتعملة امتحان تحديد مستوى وتدخل مثلا على المستوى السابع ولاحاجة وتطلع شهادة بية وكدة تبقى اختصرت وقت كبير

استاذ منير ممكن يساعدك فى تحضير اوراقك ويقلك تعمل اية بالظيط وكمان يجهزك للقابلة

هو اعتقد مبيدخلش المنتدى هنا لكن متواجدا علطول فى منتدى محاورات المصريين لكندا (موضوع ابشروا مقابلات كيبك) زى ما قلتلك اختنا ريرى

بالنسبالى انا بمحبة ربنا اخدت السى اس كيو من غير مقابلة وحاليا قدمت الفيدرال

عقبالك
    PePo
    عضو جديد
    عضو جديد

مُساهمة  PePo الأربعاء 20 يناير - 8:13

انا بيبو عضو جديد جدا معاكم هنا
    اولا الف مبروك على السايت ده
    ثانيا برجاء اضافة بياناتى على الجدول

استلام الملف بسوريا 01/10/2009
    استلام رقم الملف 16/11/2009
    و منتظر المقابلة
    rere
    rere
    عضو قديم
    عضو قديم

مُساهمة  rere الأربعاء 20 يناير - 10:00

هاىىىىىىىىىىىىىىى بيبو منور المنتدى

بس يا ريت تطمنا لما يجيلك ميعاد المقابلة جدول المهاجرين الى كيبك فى الفترة من 2006 حتى الان - صفحة 2 Icon_flower
    Rero
    عضو جديد
    عضو جديد

مُساهمة  Rero الخميس 29 أبريل - 23:45

خدوني معاكوا في الجدول انشاله ماحد حوش جدول المهاجرين الى كيبك فى الفترة من 2006 حتى الان - صفحة 2 Icon_scratch
    فتح ملف:13-6-2009
    المقابلة: 19-11-2009 سوريا
    تقديم ملف فيدرال: 14-1-2010
    ان بروسس:19-1-2010
    في انتظار الكشف الطبي
    بلييييييز ياجماعه الموضوع ده بلنسبالي مهم جدا لو عملت ليزك هيبقي في مشكله في الكشف الطبي؟
    rere
    rere
    عضو قديم
    عضو قديم

مُساهمة  rere الجمعة 7 مايو - 14:23

لا طبعا ملوش تأثير خالص
    francois
    عضو
    عضو

مُساهمة  francois الجمعة 7 مايو - 18:46

انا جالى الكشف الطبى وعملته يوم الثلاثاء الماضى
    وكنت مقدم فيدرالى يوم 8- 9 - 2009
    عقبال الجميع ان شاء الله
    ahly
    عضو جديد
    عضو جديد

مُساهمة  ahly الإثنين 10 مايو - 7:56

name: ahly
    apllication 14/12/2008
    interview in syria 11/11/2009
    fedreal file in process 22/11/2009
    waiting for medical , if any one knows any thing please reply
    rere
    rere
    عضو قديم
    عضو قديم

مُساهمة  rere الإثنين 10 مايو - 19:16

francois كتب:انا جالى الكشف الطبى وعملته يوم الثلاثاء الماضى
    وكنت مقدم فيدرالى يوم 8- 9 - 2009
    عقبال الجميع ان شاء الله

مبرووووووووووووووووك flower
    ahly
    عضو جديد
    عضو جديد

مُساهمة  ahly الثلاثاء 11 مايو - 8:39

dear francois,
    feliciations,
    do u think that ur case has something special or it is normal now to take this period from 8/9/2009 to 4/5/2010?
    thank u for help and support
    francois
    عضو
    عضو

مُساهمة  francois الثلاثاء 11 مايو - 17:15

ahly كتب:dear francois,
    feliciations,
    do u think that ur case has something special or it is normal now to take this period from 8/9/2009 to 4/5/2010?
    الاهلى العزيز
    متوسط انتظار الفيدرالى حوالى 9 شهور تقريبا وهذا هو المعدل الطبيعى لى
    ahly
    عضو جديد
    عضو جديد

مُساهمة  ahly الثلاثاء 11 مايو - 17:32

francois كتب:
    ahly كتب:dear francois,
    feliciations,
    الاهلى العزيز
    متوسط انتظار الفيدرالى حوالى 9 شهور تقريبا وهذا هو المعدل الطبيعى لى

[left]
    thank u francois, i hope we can be friends as i would like to know all egyptians who like to immigrate as me,
    i spoke with people in this site , some of them from Decembre 2008 and still waiting for medical, it is so strange and i so not know why?
    if u do not mind , tell me about ur file, u r single or married , with lawyer or alone, what did u do exactly from the moment u know the medical call until u made it and submit it , please kindly advise and thank umy friend[/left
    ]
    [center]
    samady
    عضو جديد
    عضو جديد

مُساهمة  samady السبت 8 يناير - 0:19

Hello everybody,
    Just a simple question, how could I know the status of my file? I applied for Fedral after CSQ on 8/11/2010 and no news till know, so is there in way to check my status?

الوقت/التاريخ الآن هو الخميس 28 مارس - 13:53