الحياة و الهجرة الى كيبك و كندا

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى يهتم بشؤون المصريين و العرب المهاجرين الى كندا

3 مشترك

استفسار بخصوص شهادات الخبرة

haitham
    عضو جديد
    عضو جديد

استفسار بخصوص شهادات الخبرة Empty استفسار بخصوص شهادات الخبرة

مُساهمة  haitham الأربعاء 10 مارس - 9:35

تحية لأعضاء المنتدى الكرام ...
    عندي استفسار بخصوص شهادات الخبرة ... اللي الحقيقة مش عارف أتصرف فيها إزاي :
    1- لو أنا عامل دبلومة بعيدة عن المؤهل ... هل هاخد عليها درجة ؟
    2- لو شهادة الخبرة في مجال غير المؤهل .... هل باخد عليها النقاط ؟ يعني لو أنا خبرة 4 سنين في مهنة غير مؤهلي هل هاخد الـ 9 درجات .
    3- حساب درجات اللغة في الفرنساوي .. طبعاً آخر درجة ليه 16 درجة ... المستوى السادس بيدي كام درجة والسابع كام وهكذا ؟ لأن عندي نقص في الدرجات المطلوبة كلها وعايز أعوضها باللغة .
    رجاء الرد يا جماعة للأهمية ...
    مع خالص تحياتي ،،،
    Muhammad Zidan
    Muhammad Zidan
    عضو جديد
    عضو جديد

استفسار بخصوص شهادات الخبرة Empty رد: استفسار بخصوص شهادات الخبرة

مُساهمة  Muhammad Zidan الأربعاء 10 مارس - 16:20

بالنسبة للاستفسار الأول : الدبلومة لو هي بعد المؤهل زي الدراسات العليا أو الماجستير من جامعة أو معهد عالي .. فدي حاتأخذ عنها درجات .. أما لو هي دبلومة مثلاً في السكرتارية أو تربوي أو أياً كانت من الدبلومات المساعدة على العمل فدي تعتبر مدة خبرة .

بالنسبة للاستفسار الثاني : المؤهل المطلوب في الليستة هو اللي بتاخد عنه درجات إضافية أما شهادات الخبرة فعشان تأخد درجتها كاملة لابد تكون أكتر من 4 سنين ( 48 شهر ) ... أما في حالة اختلاف المؤهل عن الخبرة العملية فدي أو مرة أسمع فيها عن درجات إضافية في حالة الاختلاف وتقدر تراجع السايت بتاع التقييم

http://www.form.services.micc.gouv.qc.ca/epi/index.jsp?languageCode=en

http://www.form.services.micc.gouv.qc.ca/epi/controler.jsp?languageCode=en

بالنسبة للاستفسار الأخير : فالحقيقة مفيش له حسبة محددة صادرة من الـ CIC وكل ما يذكر في هذا الشأن اجتهادات .. لكن الشئ الأكيد إن مستواك في اللغة الفرنسية يجب أن يصل للسادس لإنه اعتباراً من المستوى السابع بيعتبروك فرانكفون يعني الدول الناطقة بالفرنسية ويتم التعامل معاك في الانترفيو إن لغتك الأولى الفرنسية .

والله أعلم
    haitham
    عضو جديد
    عضو جديد

مُساهمة  haitham الأربعاء 10 مارس - 16:49

Muhammad Zidan كتب:بالنسبة للاستفسار الأول : الدبلومة لو هي بعد المؤهل زي الدراسات العليا أو الماجستير من جامعة أو معهد عالي .. فدي حاتأخذ عنها درجات .. أما لو هي دبلومة مثلاً في السكرتارية أو تربوي أو أياً كانت من الدبلومات المساعدة على العمل فدي تعتبر مدة خبرة .

بالنسبة للاستفسار الثاني : المؤهل المطلوب في الليستة هو اللي بتاخد عنه درجات إضافية أما شهادات الخبرة فعشان تأخد درجتها كاملة لابد تكون أكتر من 4 سنين ( 48 شهر ) ... أما في حالة اختلاف المؤهل عن الخبرة العملية فدي أو مرة أسمع فيها عن درجات إضافية في حالة الاختلاف وتقدر تراجع السايت بتاع التقييم

http://www.form.services.micc.gouv.qc.ca/epi/index.jsp?languageCode=en

http://www.form.services.micc.gouv.qc.ca/epi/controler.jsp?languageCode=en

بالنسبة للاستفسار الأخير : فالحقيقة مفيش له حسبة محددة صادرة من الـ CIC وكل ما يذكر في هذا الشأن اجتهادات .. لكن الشئ الأكيد إن مستواك في اللغة الفرنسية يجب أن يصل للسادس لإنه اعتباراً من المستوى السابع بيعتبروك فرانكفون يعني الدول الناطقة بالفرنسية ويتم التعامل معاك في الانترفيو إن لغتك الأولى الفرنسية .

والله أعلم

أخي محمد زيدان أشكرك على اهتمامك بالرد ... ولكن اسمحلي أنا لا أقصد درجات إضافية للخبرة أو المؤهل ... أنا أقصد الدرجات الأساسية ... يعني المؤهل درجاته 20 والخبرة أكثر من 4 سنوات 9 ... طيب لو أنا خريج تربية رياضية ... واشتغلت بعد المؤهل في مجال الكمبيوتر مثلاً ... هل كدة هاخد 20 + 9 ولا هتكون إزاي ؟
    Muhammad Zidan
    Muhammad Zidan
    عضو جديد
    عضو جديد

مُساهمة  Muhammad Zidan الأربعاء 10 مارس - 17:09

لو مؤهل بكالوريوس حا تأخد درجات البكالوريوس

ولو خبرتك أكتر من 4 سنين في أي مجال سواء متعلق بدراستك ومؤهلك أو غير متعلق نهائياً حتأخد درجات الخبة كاملة

وبالتوفيق إن شاء الله
    engmohamed11
    عضو جديد
    عضو جديد

مُساهمة  engmohamed11 الجمعة 12 مارس - 18:50

انا مهندس مدنى عندى 24 سنة وخبرة 18 شهر باخد كورسات فرنساوى عند دكتور بشرى كزمان وهو مدرس من السربون مدينى شهادة بتقول ان مستوايا متوسط فرصتى كويسة ولا استنى شوية

الوقت/التاريخ الآن هو الخميس 28 مارس - 20:07