الحياة و الهجرة الى كيبك و كندا

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى يهتم بشؤون المصريين و العرب المهاجرين الى كندا

Admin
jessika
6 مشترك

من مطار القاهرة وصولا لمطار مونتريال

jessika
    المشرف العام
    المشرف العام

من مطار القاهرة وصولا لمطار مونتريال Empty من مطار القاهرة وصولا لمطار مونتريال

مُساهمة  jessika الأربعاء 14 أكتوبر - 8:07

[صباح الخير اخوانى واخواتى

انا فتحت الموضوع دة لعدة اسباب

اولهم فى ناس كتير عمرها مركب طيارة

وفى ناس مركبتهاش غير جوة مصر بس

وفى ناس قربت تسافر

وبصراحة مفيش فى اى منتدى شرح تفصيلى عن ما يحدث داخل المطار من لحظة توديعك لاهلك للحظة وصولك لمونتريال

كلة بيكتب تجربتة كاملة ومن بينها بيذكر اللى حدث معاة بالمطار ولكن بيبقى فية نقط كتير محتاجة توضيح

حبيت هنا نكتب كل شىء ونفيد بعض

اية الاجراءات اللى بتحصل......اية الاوراق اللى بتتملى بالطيارة بالضبط.....اية مواصفات الشنط......وطبعا اى مشكلة واجهة اى حد يكتب عنها علشان الكل يستفاد

وعند الوصول....مين اول حد بيقابلك ويقلك اتفضل انت مهاجر جديد تعالى خلص ورقك هنا

وياترى بتمر بكم مرحلة لغاية متخلص اوراقك داخل المطار وبتكتب اية وبتتسال فى اية

محتاجين تركيز وتفاصيل

من كل اخواتنا اللى مروا بالموضوع دة وسافروا

او اللى عندهم اى فكرة كل معلومة مهمة جدا

وربنا معانا جميعا
    [/b][/size]
    jessika
    المشرف العام
    المشرف العام

من مطار القاهرة وصولا لمطار مونتريال Empty رد: من مطار القاهرة وصولا لمطار مونتريال

مُساهمة  jessika الثلاثاء 20 أكتوبر - 11:40

[b]على فكرة انا فى انتظار اخويا الغالى جدا هانى يوصل بالسلامة من كيبك ويكون اول واحد يكتبلنا فى الموضوع دة[/b]
    Admin
    Admin
    المدير
    المدير

من مطار القاهرة وصولا لمطار مونتريال Empty رد: من مطار القاهرة وصولا لمطار مونتريال

مُساهمة  Admin الأربعاء 21 أكتوبر - 9:30

jessika كتب:[b]على فكرة انا فى انتظار اخويا الغالى جدا هانى يوصل بالسلامة من كيبك ويكون اول واحد يكتبلنا فى الموضوع دة[/b]

هو هانى لويس الغالى جاى امتى انشاء اللة ؟؟؟
    jessika
    المشرف العام
    المشرف العام

مُساهمة  jessika الأربعاء 21 أكتوبر - 10:18

هانى الغالى ............ هههههههههههههههه جاى يوم 29\10
    jessika
    المشرف العام
    المشرف العام

مُساهمة  jessika السبت 31 أكتوبر - 7:43

هانى وصل فجر اليوم بنقولة حمدللة على السلامة ويارب رحلة تكون سعيدة ومنتظرينك بفارغ الصبررررررررر تحكيلنا
    Admin
    Admin
    المدير
    المدير

مُساهمة  Admin السبت 31 أكتوبر - 10:08

jessika كتب:هانى وصل فجر اليوم بنقولة حمدللة على السلامة ويارب رحلة تكون سعيدة ومنتظرينك بفارغ الصبررررررررر تحكيلنا

هانى الغالى وصل ..........احمدك يا رب
    بلغية بقى اننا مستنينة و خاصتا انا
    يا حبيبى يا هانى........
    jessika
    المشرف العام
    المشرف العام

مُساهمة  jessika السبت 31 أكتوبر - 14:35

Admin كتب:
    jessika كتب:هانى وصل فجر اليوم بنقولة حمدللة على السلامة ويارب رحلة تكون سعيدة ومنتظرينك بفارغ الصبررررررررر تحكيلنا

هانى الغالى وصل ..........احمدك يا رب
    بلغية بقى اننا مستنينة و خاصتا انا
    يا حبيبى يا هانى........

ههههههههههههههههههههههه Laughing geek
    Hany Lewis
    عضو جديد
    عضو جديد

مُساهمة  Hany Lewis الأحد 1 نوفمبر - 8:48

أصدقاء الكفاح.. أخواتي و حبايبي اعضاء المنتدي الجديد الجميل .. أولا ألف مليون شكر لأختي جيسيكا علي كل المحبه ده .. اشكر أخويا الفاضل عماد علي حبه و تقديره الكبير لي و اعتذر عشان انا اتأخرت في الأنضمام لأني كنت مشغول جدا جدا .. و اخيرا تحياتي لكل الناس الرائعه اللي هنا .. ربنا يوفقكم جميعا لكل ما هو خير.

نزولا علي رغبه أختي جيسيكا هحكي من ساعه ما توصل مطار القاهره لغايه أما توصل مطار مونتريال 

أول شيء أغلب شركات الطيران بتسمح بشطنتين لكل مواطن (ايه رأيكم في كل مواطن ده) كل شنطه بتبقي 23 كيلو دول بينزلو الطياره و بتسمح بشنطه تاني وزنها 8 كيلو تتطلع الطياره و شنطه اللابتوب مش بتتحسب و ده بقه ليها قصه تانيه معايا عشان استغليتها أسوأ أستغلال .. مصري بقه هاهاهاهاهاها...

يبقي لازم توزنو الشنط عشان ماحدش يقول وزن زياده و مش عارف ايه و تدفعو فلوس مالهاش لازمه فيه ميزان كنت عايز اشتريه ده تشتروه و توزنو في البيت و تظبطو حالكم ..

المهم واحد صاحبي خدني من البيت للمطار .. الورق اللي لازم يبقي معاكم

-CPR و ده تحطها في عينيك
    - الباسبورت طبعا .. علي اساس يعني ان ممكن حد يسافر من غير الباسبور
    - CSQ يعني هتستخدموها في كيبيك بس لما تيجو تقدمو علي كورسات الفرنساوي و ....كل ما يتعلق بكيبيك
    - اطبعو شهاده السيره الذاتيه
    -شهادات الميلاد و شهادات الخبره للي ناوي يستقر
    - شهاده تطعيم الأولاد و العهده علي اللي قال كده في منتيات تانيه

طبعا بتوصل مطار القاهره بتلاقي شاشات كده مكتوب عليها فين ال gate اللي هتسافر من عليه .. المفروض طبعا انك توصل المطار قل ميعاد السفر ب ساعتين و نص ده طبعا للي ما سافرش قبل كده و مش عارف المعلومه ده .. لو عايز تقعد جنب الشباك بتقول انك عايز window seat و بصراحه بيبقي أفضل لأنك بتبقي علي الجنب و بيبقو كرسيين جنب بعض أما اللي في النص بيبقي 4 أو 5 كراسي فتبقي مزنوقه 

بعد ما وصلت المطار بتعدي من بوابه الأمن طبعا و بتدخل علي مكاتب شركه الطيران اللي انت مسافر عليها في حالتي كانت مصر للطيران .. بتعمل ال boarding و بتاخد رقم الكرسي اللي هتقعد عليه في الطياره و ممكن تحدد الكرسي من الأول و انت بتحجز من علي الأنترنت بس ده بيبقي علي أول رحله يعني مثلا في حالتي من مصر للندن علي Egyptair لكن الرحله من لندن علي aircanada ده كانت في مطار القاهره ... طبعا بتوزن الشنط ..

يا ريت يا جماعه الورق كله يبقي في الشنطه اللي هتطلعو بيها الطياره عشان لو شنطكم اللي في الطياره ما وصلتش و لا حاجه لأنه شنطي ضاعت في مطار لندن .. دلوقتي بقه تفاصيل اللي حصل

ركبت طياره مصر للطيران اللي متجهه للندن و كان الترازيت هيبقي ساعتين في مطار هيثرو .. طبعا و لأنها شركه مصر للطيران اللي يا ريت ماحدش يسافر عليها نهائي , الطياره اتأخرت ساعه و عشرين دقيقه في الأقلاع .. ركزو اني بس عندي ساعتين بس في مطار لندن و ده معناه اني ممكن أوصل و ال gate هناك في لندن بيقفل و ما ألحقش الطياره .. أخير طلعت الطياره و الراجل قرص بنزين و وفر 20 دقيقه .. نزت طبعا جري من طياره مصر للطيران بدور علي ال gate اللي هركب من عليه طياره مونتريال .. و طيعا نتيجه لوصولنا متأخرين مالحقوش ينقلو الشنط و الحمد لله انا وصلت مونتريال و شنطي لسه في لندن ... علي ال gate في لندن الراجل قاللي انت مسافر مونتريال ليه و فضل يتكلم معايا كأننا اصحاب و انا عايز أجري ألحق الطياره لأنه كان مكتوب gate closing و عمال أقول في سري يا عم أخلص الليه يخرب بيتك .. شاف ال CPR و الباسبورت طبعا و قعد يقولي انت شغال ايه و زفت ايه و عمال بقي يحكي معايا و مبسوط بروحه قوي و اخيرا قال لي good luck دخلت اخيرا و بسأل علي الشنط قالي لي الراجل سوري سير  الشنط هتفضل في لندن و هنبعتها علي موتريال .. المهم دخلت مونتريال و كنت أخر واحد أدخل طبعا ... هوب و الباب اتقفل

طبعا فرق السما من الأرض بين الخدمه علي egyptair and aircanada طبعا مصرر للطيران تحس انك شغال مع موظفين حكومه ده حتي الراجل الطيار كان واقف علي الباب بتاع مصر للطيران بيبتسم و يضحك لأي جنسيه تاني غير مصريه و يقلب سحنته لما يلاقي مصري مع انه مصري .. بتوع ايركندا محترمين جدا و ودودين .. وصلت مطار مونتريال الحمد لله

مطار مونتريال ..

طبعا طلبور طويل عريض ناس مهاجره و ناس عاديه .. دخلت علي الشباك بنت عسوله قالت لي أول مره في مونتريال قلت لها أه انا مهاجر قالت طيب ممكن ال CPR اديتهولها و قالت لي روح بقه علي المكتب ده و المكتب ده يا جماعه المكتب الفيدرال اللي أي بيدخل عليه أي حد مهاجر جديد لما يدخل كندا و ده موجود في كل مقاطعه .. فيه ورقه بنملاها كده و احنا داخلين علي الشباك و ممكن تملاها و انت في الطياره .. دخلت مكتب ازازا كده و برضه فيه طابور .. يبدو ان الطوابير ده هتفضل معانا طول عمرنا .. طابور العيش و طابور الجمعيه و طابور موظف الحكومه و طابورال ..... المهم وصلت لدوري الراجل ادان ورقها أملاها .. الورقه ده بتكتب فيها عنوانك اللي عايز البي أر يتبعت عليه و ممكن تسيبه فاضي و هم بيدولك رقم تكلمه من كندا تضيف عنوانك بعد كده .... و برضه في الورقه بتكتب انت داخل كندا بأيه يعني هدوم كمبيوتر و كده و تكتب قيمه تقديريه للحاجات ده .. و بتدي للراجل ده أعتقد ال CPR عشان تاخد دور و يندهو عليك .. المهم بتقعد لغايه أما يندهو علي أسمك .... المهم جنهو دخلت علي الست اللي قاعده كانت ودوده جدا زي البنت الأولانيه و قالت لي انت ايه عنوانك اديهولها تاني و رقم تليفون الأوتيل و قالت لي معاك فلوس كام قلت لها و طبعا و لا بصت و علي فكره انا خدت معايا أقل من اللي مضيت عليه ... عادي جدا يعني .. خلصت شغلها و قالت أدخل بقه مكتب كيبيك .. علي فكره انا طول الوقت ده بتكلم انجليزي عادي جدا .. دخلت مكتب كيبيك عشان يتحدد لي ميعاد انترفيو عشان يعرفوني علي كيبيك و يقولو لي ادرس فرنساوي ازاي و الاقي شغل ازاي و كل الكلام ده .. المهم الست اديتني كتيب pourquoi le qeuebc زي الموجود علي الموقع ... و حددت لي ميعاد الأنترفيو اللي هروحه و سألتني علي الس اس كيو طبعا و اديتني عنواين المكاتب اللي هعمل فيها ال SIN و برضه العناوين اللي ممكن اروحها و اعمل الميدكال كارد .. الميديكال في كيبيك مش بيطلع قبل 3 شهور عشان كده اديتني هنوان شركات تأمين خاصه عشان أستخدمها في الوقت اللي لسه فيه انا مش متغطي طبيا .... و اديتني خريطه ليكيبك و خريطه لشبكه مترو الأنفاق و ده كانت مفيده جدا جدا جدا ..

نزلت تحت عشان ابلغ عن فقدان شنطي ما aircanada و الي هنا تنتهي القصه من مطار القاهره لمطار مونتريال

معادي معاكم في الموضوع الجديد مونتريال بين ما رايته و بين ما يقال .. هيبقي فيه كل التفاصيل ان شاء الله بس أعذوروني اذا أتأخرت نتيجه لمشغوليتي الشديده جدا
    jessika
    المشرف العام
    المشرف العام

مُساهمة  jessika الأحد 1 نوفمبر - 9:03

الف شكر يا هانى وفى انتظار موضوعك الجديد
    Admin
    Admin
    المدير
    المدير

مُساهمة  Admin الأحد 1 نوفمبر - 11:03

الف حمد للة على السلامة يا هانى
    بجد نورت المنتدى
    و مشكووووووووووووور على المجهود الرائع دة و دا عوايدك على طول
    jessika
    المشرف العام
    المشرف العام

مُساهمة  jessika الأحد 1 نوفمبر - 18:38

هــــــــــــــــــــــــــــــــــــــانى king كل سنة وانت طيب وعقبول مليون سنة

اول مشاركة ليك معانا يوم عيد ميلادك دى حاجة بجد جميلة

بس زعلانة منك كدة متقلش واعرف من المنتدى التانى.....[size=18]بس فاكر الصبح لسة كنت بقلك بعمل كيكة كان قلبى حاسس هههههههههههههه
    كنا عايزين نحتفل بيك فى بيتك هنا ووسط اخواتك

يلا ملحوقة
    [/size]
    flower
    Hany Lewis
    عضو جديد
    عضو جديد

مُساهمة  Hany Lewis الإثنين 2 نوفمبر - 5:02

jessika كتب:الف شكر يا هانى وفى انتظار موضوعك الجديد

لا شكر علي واجب يا جيسي .. يا رب أقدر أفيد الناس Smile
    Hany Lewis
    عضو جديد
    عضو جديد

مُساهمة  Hany Lewis الإثنين 2 نوفمبر - 5:04

Admin كتب:الف حمد للة على السلامة يا هانى
    بجد نورت المنتدى

أخويا عماد .. المنتدي منور بيك و بالناس الحلوه اللي فيه .. لا شكر علي واجب يا صديقي .. ربنا يكملك علي خير .. انت جالك الميديكال و لا لسه .. يا رب يطمنا عليك ان شاء الله
    Hany Lewis
    عضو جديد
    عضو جديد

مُساهمة  Hany Lewis الإثنين 2 نوفمبر - 5:05

jessika كتب:هــــــــــــــــــــــــــــــــــــــانى king كل سنة وانت طيب وعقبول مليون سنة

اول مشاركة ليك معانا يوم عيد ميلادك دى حاجة بجد جميلة

بس زعلانة منك كدة متقلش واعرف من المنتدى التانى.....[size=18]بس فاكر الصبح لسة كنت بقلك بعمل كيكة كان قلبى حاسس هههههههههههههه
    كنا عايزين نحتفل بيك فى بيتك هنا ووسط اخواتك

يلا ملحوقة
    [/size]
    flower

و انتي بألف صحه و سعاده يا جيسي .. بجد الواحد مش عارف يقول ايه قصاد فيض الحب ده.. ربنا يسعد ايامك يا جيسي
    Nassarlink
    عضو
    عضو

مُساهمة  Nassarlink الإثنين 2 نوفمبر - 10:42

الله الله

كل ده وانا نايم علي وداني

اعياد ميلاد وترحيب

ووصف رحله

وانت المخ وانا العضلات
    زعيم أونطه انا بقي
    jessika
    المشرف العام
    المشرف العام

مُساهمة  jessika الإثنين 2 نوفمبر - 11:05

العيب عليك انت يا استاذ نصار مش علينا

انت اللى سايب بيتك وهاجججججججج على القهاوى التانية من منتدى لمنتدى

خليك وسط بيتك واخواتك هم اللى بقينلك........هههههههههه lol!
    Admin
    Admin
    المدير
    المدير

مُساهمة  Admin الثلاثاء 3 نوفمبر - 10:02

Hany Lewis كتب:
    بجد نورت المنتدى

أخويا عماد .. المنتدي منور بيك و بالناس الحلوه اللي فيه .. لا شكر علي واجب يا صديقي .. ربنا يكملك علي خير .. انت جالك الميديكال و لا لسه .. يا رب يطمنا عليك ان شاء الله

لسة صدقنى يا غالى مستنى الميدكال
    بس المهم انك بخير و رجعت لنا تانى
    اة صحيح .كل سنة و انت طيب و عقبال مليوووووون سنة
    بجد انا سعيد جدا بانضمامك معانا تانى
    Admin
    Admin
    المدير
    المدير

مُساهمة  Admin الثلاثاء 3 نوفمبر - 10:06

jessika كتب:العيب عليك انت يا استاذ نصار مش علينا

ههههههههههههههههههههههههه
    عاجبك كدة يا عم نصار يا زعيم كيبك
    اهى جيسكا عرفت الحقيقة و عملت لك فضيحة ......اتصرف انت بقى
    Hany Lewis
    عضو جديد
    عضو جديد

مُساهمة  Hany Lewis الثلاثاء 3 نوفمبر - 18:17

Admin كتب:
    Hany Lewis كتب:
    بجد نورت المنتدى

لسة صدقنى يا غالى مستنى الميدكال
    بس المهم انك بخير و رجعت لنا تانى
    اة صحيح .كل سنة و انت طيب و عقبال مليوووووون سنة
    بجد انا سعيد جدا بانضمامك معانا تانى

و انت بألف صحه و سلامه ربنا يخليك يا عماد ..
    Hany Lewis
    عضو جديد
    عضو جديد

مُساهمة  Hany Lewis الثلاثاء 3 نوفمبر - 18:19

Nassarlink كتب:
    الله الله

كل ده وانا نايم علي وداني

اعياد ميلاد وترحيب

ووصف رحله

وانت المخ وانا العضلات
    زعيم أونطه انا بقي

العم الكبير نصار .. يا باشا معلش هي ده ضريبه النجاح و انك تبقي زعيم كبير ... Very Happy
    Nassarlink
    عضو
    عضو

مُساهمة  Nassarlink الأربعاء 4 نوفمبر - 20:32

jessika كتب:العيب عليك انت يا استاذ نصار مش علينا

اكتر حاجه بتعجبني فيكي يا جيسكا هي الصراحه

ولو انها احيانا بتزعل ناس

لكن معايا انا مبزعلش من الصراحه

وعلي رأي الثل

الصراحه راحه
    francois
    عضو
    عضو

مُساهمة  francois السبت 7 نوفمبر - 21:47

Hany Lewis كتب:أصدقاء الكفاح.. أخواتي و حبايبي اعضاء المنتدي الجديد الجميل .. أولا ألف مليون شكر لأختي جيسيكا علي كل المحبه ده .. اشكر أخويا الفاضل عماد علي حبه و تقديره الكبير لي و اعتذر عشان انا اتأخرت في الأنضمام لأني كنت مشغول جدا جدا .. و اخيرا تحياتي لكل الناس الرائعه اللي هنا .. ربنا يوفقكم جميعا لكل ما هو خير.

نزولا علي رغبه أختي جيسيكا هحكي من ساعه ما توصل مطار القاهره لغايه أما توصل مطار مونتريال 

أول شيء أغلب شركات الطيران بتسمح بشطنتين لكل مواطن (ايه رأيكم في كل مواطن ده) كل شنطه بتبقي 23 كيلو دول بينزلو الطياره و بتسمح بشنطه تاني وزنها 8 كيلو تتطلع الطياره و شنطه اللابتوب مش بتتحسب و ده بقه ليها قصه تانيه معايا عشان استغليتها أسوأ أستغلال .. مصري بقه هاهاهاهاهاها...

يبقي لازم توزنو الشنط عشان ماحدش يقول وزن زياده و مش عارف ايه و تدفعو فلوس مالهاش لازمه فيه ميزان كنت عايز اشتريه ده تشتروه و توزنو في البيت و تظبطو حالكم ..

المهم واحد صاحبي خدني من البيت للمطار .. الورق اللي لازم يبقي معاكم

-CPR و ده تحطها في عينيك
    - الباسبورت طبعا .. علي اساس يعني ان ممكن حد يسافر من غير الباسبور
    - CSQ يعني هتستخدموها في كيبيك بس لما تيجو تقدمو علي كورسات الفرنساوي و ....كل ما يتعلق بكيبيك
    - اطبعو شهاده السيره الذاتيه
    -شهادات الميلاد و شهادات الخبره للي ناوي يستقر
    - شهاده تطعيم الأولاد و العهده علي اللي قال كده في منتيات تانيه

طبعا بتوصل مطار القاهره بتلاقي شاشات كده مكتوب عليها فين ال gate اللي هتسافر من عليه .. المفروض طبعا انك توصل المطار قل ميعاد السفر ب ساعتين و نص ده طبعا للي ما سافرش قبل كده و مش عارف المعلومه ده .. لو عايز تقعد جنب الشباك بتقول انك عايز window seat و بصراحه بيبقي أفضل لأنك بتبقي علي الجنب و بيبقو كرسيين جنب بعض أما اللي في النص بيبقي 4 أو 5 كراسي فتبقي مزنوقه 

بعد ما وصلت المطار بتعدي من بوابه الأمن طبعا و بتدخل علي مكاتب شركه الطيران اللي انت مسافر عليها في حالتي كانت مصر للطيران .. بتعمل ال boarding و بتاخد رقم الكرسي اللي هتقعد عليه في الطياره و ممكن تحدد الكرسي من الأول و انت بتحجز من علي الأنترنت بس ده بيبقي علي أول رحله يعني مثلا في حالتي من مصر للندن علي Egyptair لكن الرحله من لندن علي aircanada ده كانت في مطار القاهره ... طبعا بتوزن الشنط ..

يا ريت يا جماعه الورق كله يبقي في الشنطه اللي هتطلعو بيها الطياره عشان لو شنطكم اللي في الطياره ما وصلتش و لا حاجه لأنه شنطي ضاعت في مطار لندن .. دلوقتي بقه تفاصيل اللي حصل

ركبت طياره مصر للطيران اللي متجهه للندن و كان الترازيت هيبقي ساعتين في مطار هيثرو .. طبعا و لأنها شركه مصر للطيران اللي يا ريت ماحدش يسافر عليها نهائي , الطياره اتأخرت ساعه و عشرين دقيقه في الأقلاع .. ركزو اني بس عندي ساعتين بس في مطار لندن و ده معناه اني ممكن أوصل و ال gate هناك في لندن بيقفل و ما ألحقش الطياره .. أخير طلعت الطياره و الراجل قرص بنزين و وفر 20 دقيقه .. نزت طبعا جري من طياره مصر للطيران بدور علي ال gate اللي هركب من عليه طياره مونتريال .. و طيعا نتيجه لوصولنا متأخرين مالحقوش ينقلو الشنط و الحمد لله انا وصلت مونتريال و شنطي لسه في لندن ... علي ال gate في لندن الراجل قاللي انت مسافر مونتريال ليه و فضل يتكلم معايا كأننا اصحاب و انا عايز أجري ألحق الطياره لأنه كان مكتوب gate closing و عمال أقول في سري يا عم أخلص الليه يخرب بيتك .. شاف ال CPR و الباسبورت طبعا و قعد يقولي انت شغال ايه و زفت ايه و عمال بقي يحكي معايا و مبسوط بروحه قوي و اخيرا قال لي good luck دخلت اخيرا و بسأل علي الشنط قالي لي الراجل سوري سير  الشنط هتفضل في لندن و هنبعتها علي موتريال .. المهم دخلت مونتريال و كنت أخر واحد أدخل طبعا ... هوب و الباب اتقفل

طبعا فرق السما من الأرض بين الخدمه علي egyptair and aircanada طبعا مصرر للطيران تحس انك شغال مع موظفين حكومه ده حتي الراجل الطيار كان واقف علي الباب بتاع مصر للطيران بيبتسم و يضحك لأي جنسيه تاني غير مصريه و يقلب سحنته لما يلاقي مصري مع انه مصري .. بتوع ايركندا محترمين جدا و ودودين .. وصلت مطار مونتريال الحمد لله

مطار مونتريال ..

طبعا طلبور طويل عريض ناس مهاجره و ناس عاديه .. دخلت علي الشباك بنت عسوله قالت لي أول مره في مونتريال قلت لها أه انا مهاجر قالت طيب ممكن ال CPR اديتهولها و قالت لي روح بقه علي المكتب ده و المكتب ده يا جماعه المكتب الفيدرال اللي أي بيدخل عليه أي حد مهاجر جديد لما يدخل كندا و ده موجود في كل مقاطعه .. فيه ورقه بنملاها كده و احنا داخلين علي الشباك و ممكن تملاها و انت في الطياره .. دخلت مكتب ازازا كده و برضه فيه طابور .. يبدو ان الطوابير ده هتفضل معانا طول عمرنا .. طابور العيش و طابور الجمعيه و طابور موظف الحكومه و طابورال ..... المهم وصلت لدوري الراجل ادان ورقها أملاها .. الورقه ده بتكتب فيها عنوانك اللي عايز البي أر يتبعت عليه و ممكن تسيبه فاضي و هم بيدولك رقم تكلمه من كندا تضيف عنوانك بعد كده .... و برضه في الورقه بتكتب انت داخل كندا بأيه يعني هدوم كمبيوتر و كده و تكتب قيمه تقديريه للحاجات ده .. و بتدي للراجل ده أعتقد ال CPR عشان تاخد دور و يندهو عليك .. المهم بتقعد لغايه أما يندهو علي أسمك .... المهم جنهو دخلت علي الست اللي قاعده كانت ودوده جدا زي البنت الأولانيه و قالت لي انت ايه عنوانك اديهولها تاني و رقم تليفون الأوتيل و قالت لي معاك فلوس كام قلت لها و طبعا و لا بصت و علي فكره انا خدت معايا أقل من اللي مضيت عليه ... عادي جدا يعني .. خلصت شغلها و قالت أدخل بقه مكتب كيبيك .. علي فكره انا طول الوقت ده بتكلم انجليزي عادي جدا .. دخلت مكتب كيبيك عشان يتحدد لي ميعاد انترفيو عشان يعرفوني علي كيبيك و يقولو لي ادرس فرنساوي ازاي و الاقي شغل ازاي و كل الكلام ده .. المهم الست اديتني كتيب pourquoi le qeuebc زي الموجود علي الموقع ... و حددت لي ميعاد الأنترفيو اللي هروحه و سألتني علي الس اس كيو طبعا و اديتني عنواين المكاتب اللي هعمل فيها ال SIN و برضه العناوين اللي ممكن اروحها و اعمل الميدكال كارد .. الميديكال في كيبيك مش بيطلع قبل 3 شهور عشان كده اديتني هنوان شركات تأمين خاصه عشان أستخدمها في الوقت اللي لسه فيه انا مش متغطي طبيا .... و اديتني خريطه ليكيبك و خريطه لشبكه مترو الأنفاق و ده كانت مفيده جدا جدا جدا ..

نزلت تحت عشان ابلغ عن فقدان شنطي ما aircanada و الي هنا تنتهي القصه من مطار القاهره لمطار مونتريال

معادي معاكم في الموضوع الجديد مونتريال بين ما رايته و بين ما يقال .. هيبقي فيه كل التفاصيل ان شاء الله بس أعذوروني اذا أتأخرت نتيجه لمشغوليتي الشديده جدا
    ايه الCPR ده وده بناخدو متى؟؟؟؟؟
    poulaemad
    عضو جديد
    عضو جديد

مُساهمة  poulaemad الأحد 8 نوفمبر - 6:57

cpr???????
    ده بتاخدوا مع الفيزا ان شاء الله
    francois
    عضو
    عضو

مُساهمة  francois الأحد 8 نوفمبر - 21:19

poulaemad كتب:cpr???????
    ده بتاخدوا مع الفيزا ان شاء الله
    شكرا على الرد

الوقت/التاريخ الآن هو الجمعة 26 أبريل - 14:31