الحياة و الهجرة الى كيبك و كندا

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى يهتم بشؤون المصريين و العرب المهاجرين الى كندا

3 مشترك

سؤال بخصوص موضوع اللغة

bisho_besh_besh
    عضو جديد
    عضو جديد

سؤال بخصوص موضوع اللغة Empty سؤال بخصوص موضوع اللغة

مُساهمة  bisho_besh_besh الجمعة 23 يوليو - 17:11

عايز اسأل بخصوص موضوع الفرنساوي انا اخترت في الفورم مستوي 7 للانجليزي و 3 للفرنساوي هل حاجة زي دي ممكن تخلي الاولوية للفايل بتاعي تبقي مش قوية خصوصا ان انا مش حبعت شهادة لغة مع الفايل لاني بحاول اذاكر مع نفسي من غير كورسات
    kokoisme2
    عضو جديد
    عضو جديد

سؤال بخصوص موضوع اللغة Empty رد: سؤال بخصوص موضوع اللغة

مُساهمة  kokoisme2 الجمعة 23 يوليو - 19:08

بص موضوع الشهادة ده مش مشكلة بس انت ايه اللى خلاك تختار مستوى قليل كده كان ممكن تكتب 6 او5 وده بيرفع من درجات الفايل عموما لو انت ذاكرت كويس ممكن تعمل تحديد مستوى فى المركز الثقافى الفرنسى وتجيب مستوى 5 وده سهل جدا وربنا معاك
    monmedo
    عضو جديد
    عضو جديد

سؤال بخصوص موضوع اللغة Empty تعقيب

مُساهمة  monmedo السبت 24 يوليو - 12:48

اسف للتدخل ولكني سمعت انة يجب ان يكون مستواك في اللغة الفرنسية 5 او اكثر فهل هذا صحيح ؟؟؟
    وسؤال اخر ما هو الوقت المتوقع منذ تقديم الاوراق حتى اجراء المقابلة ؟ وهل لو وجدوا مستواك اقل من 5 سيؤجل المقابلة ام يلغي التقديم
    و
    شكراااا
    bisho_besh_besh
    عضو جديد
    عضو جديد

مُساهمة  bisho_besh_besh السبت 24 يوليو - 13:30

kokoisme2 كتب:بص موضوع الشهادة ده مش مشكلة بس انت ايه اللى خلاك تختار مستوى قليل كده كان ممكن تكتب 6 او5 وده بيرفع من درجات الفايل عموما لو انت ذاكرت كويس ممكن تعمل تحديد مستوى فى المركز الثقافى الفرنسى وتجيب مستوى 5 وده سهل جدا وربنا معاك

الفكرة ان انا كتبت كده بناء علي التقييم اللي انا عملته لنفسي علي الموقع بتاعهم فلو كنت غير مستوفي الشروط اللازمة مثلا كان حيقولي من الاول اني انا مش مؤهل اني اقدم في الهجرة للكيبك ولا حد له رأي تاني
    و بعدين كنت عايز اعرف اذا كان هناك مكان تاني غير المركز الثقافي الفرنسي اللي ممكن لو حبيت اخد فيه كورسات لاني كنت اخر مرة كنت سألت فيها هناك عن المستويات قالولي ان المستوي الواحد بيتكلف حوالي 680 جنيه و لو مكثف بيكلف اكتر من كده علي ما اعتقد فهل ممكن حد يرشحلي مكان تاني بس يكون ضامنه كويس
    kokoisme2
    عضو جديد
    عضو جديد

مُساهمة  kokoisme2 الأربعاء 28 يوليو - 9:45

بص ممكن تتعلم مع مدرس خصوصى وفيه ناس كتير كده لو انت فى اسكندرية قولى وانا اقولك اسماء ناس كتير بتعلم فرنساوى كويس
    bisho_besh_besh
    عضو جديد
    عضو جديد

مُساهمة  bisho_besh_besh الأربعاء 28 يوليو - 12:22

kokoisme2 كتب:بص ممكن تتعلم مع مدرس خصوصى وفيه ناس كتير كده لو انت فى اسكندرية قولى وانا اقولك اسماء ناس كتير بتعلم فرنساوى كويس

انا من اسكندرية فعلا فا ياريت اعرف منك اسماء الناس دي

الوقت/التاريخ الآن هو الجمعة 26 أبريل - 7:22