الحياة و الهجرة الى كيبك و كندا

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى يهتم بشؤون المصريين و العرب المهاجرين الى كندا

KIKOO
romanynasry
Mohamed _hg
Factor
sasa012
michaelwafeek
volkano
francois
Canadian InS
george
phrma83
rere
bat man
Muhammad Zidan
enoureldine
Admin
20 مشترك

جميع المستندات و الفورمز المطلوبة للهجرة لكيبك...

sasa012
    عضو جديد
    عضو جديد

جميع المستندات و الفورمز المطلوبة للهجرة لكيبك... - صفحة 2 Empty رد: جميع المستندات و الفورمز المطلوبة للهجرة لكيبك...

مُساهمة  sasa012 السبت 13 مارس - 1:20

ياجماعه انا درجاتي معديه النسبه بس انا تهتت بصراحه
    الورق المطلوب كتير جدا وفي نفس الوقت انا مش فاهم حبه حاجات فيه
    زي شهاده الرقم التاميني ... انا دلوقتي خارج مصر ومش عارف ازاي دي بتطلع اساسا ؟يعني انتم قصدكم شهاده استماره 6 ؟ وبالنسبه لعملي في السعوديه هجيبها ازاي دي ؟؟؟؟
    تاني حاجه شهاده الثانويه مش اظن انها معايا دي تتجاب ازاي؟؟
    ثالت حاجه الاوراق دي لازم تكون مترجمه ... اترجمها ازاي .. ولازم يكون عليها ختم الشركات والمصالح وكدا ولا ختم المترجم؟

انا تهت بصراحه ياريت حد يفهمني يجماعه
    francois
    عضو
    عضو

جميع المستندات و الفورمز المطلوبة للهجرة لكيبك... - صفحة 2 Empty رد: جميع المستندات و الفورمز المطلوبة للهجرة لكيبك...

مُساهمة  francois الإثنين 15 مارس - 21:30

sasa012 كتب:ياجماعه انا درجاتي معديه النسبه بس انا تهتت بصراحه
    الورق المطلوب كتير جدا وفي نفس الوقت انا مش فاهم حبه حاجات فيه
    زي شهاده الرقم التاميني ... انا دلوقتي خارج مصر ومش عارف ازاي دي بتطلع اساسا ؟يعني انتم قصدكم شهاده استماره 6 ؟ وبالنسبه لعملي في السعوديه هجيبها ازاي دي ؟؟؟؟
    تاني حاجه شهاده الثانويه مش اظن انها معايا دي تتجاب ازاي؟؟
    ثالت حاجه الاوراق دي لازم تكون مترجمه ... اترجمها ازاي .. ولازم يكون عليها ختم الشركات والمصالح وكدا ولا ختم المترجم؟

انا تهت بصراحه ياريت حد يفهمني يجماعه
    شهادة الرقم التأمينى مش ضرورية هى بتطلع من التأمينات
    بس صورة عقد العمل اللى بتشتغلى بيه فى السعودية ضرورى لاثبات الخبرة
    شهادة الثانويةالعامة نتطلع من اللجنة العامة للامتحانات من لاظوغلى عند محطة مترو سعد زغلول
    الاوراق كلها مترجمة عليها اختام الترجمة والاصول عليا اختام الشركات او المصالح الحكومية
    sasa012
    عضو جديد
    عضو جديد

مُساهمة  sasa012 الإثنين 15 مارس - 21:37

طيب بالنسبه للترجمه دي بتبقه فين ؟؟ و الوراق تتوثق منين ؟ من الخارجيه بس ؟؟
    والصور والترجمه تتوثق؟
    وبالنسبه للشهاده الفرنساوي؟ هل هي ضروريه في الملف ولا ممكن اقبم نفسي بنفسي؟؟
    واخر سؤال لاني بتقل عليك القانون دا مستمر لسنه اخري ؟؟ولا بتغير كل شويه ؟؟ عشان اكون رجعت مصر بس
    وشكرا ليك جدا
    Factor
    عضو جديد
    عضو جديد

جميع المستندات و الفورمز المطلوبة للهجرة لكيبك... - صفحة 2 Empty مشاركات جيدة جدا

مُساهمة  Factor الثلاثاء 27 أبريل - 15:10

مشاركات جيدة جدا
    لكن انا ليا تعقيب بسيط ان عدد المشرفين قليل
    بالنسبة للاستفسار بتاعى على المؤهلات اللى ممكن تتقبل هل هى مؤهلات عليا فقط ولا فوق متوسط ولا متوسط
    عشان انا قريت استة الوضائف ولقيت ان فى وظائف ممكن تكون مؤهل عالى وممكن تكون مؤهل فوق المتوسط ياريت حد يوضح النقطة دى وشكرا
    وفى النهاية مبروك على المنتدى الجميل دى
    Mohamed _hg
    عضو جديد
    عضو جديد

مُساهمة  Mohamed _hg السبت 12 يونيو - 21:11

حد يفيدني يا جماعة ,
    1- انا شغال في السعودية (مندوب مبيعات في شركة ادوية) مع العلم اني خريج طب بيطري بس انا كنت جاي السعودية بفيزا حرة ( ذي ما انتو عارفين بتبقي بمهن غير المهن الحقيقية بتاعتنا) ذي عامل , انا فيزتى كانت نجار مسلح وبعد ما جيت والتحقت بشركة عملولي تعديل للمهنة بتاعتي بعد نقل الكفالة عليهم لمندوب مبيعات ( المهنة الجديدة متعدلة في نفس الباسبور الي فية المهنة القديمة نجار مسلح )
    مكتب الهجرة طلب مني صورة من الباسبور انا مش عارف اية الوضع , دة شيء عادي ( اقامتي في السعودية تحمل مهنة مندوب مبيعات) ولا هتعمللي مشكلة خصوصا ان احنا عارفين ان الناس دول ستريت في تعاملاتهم, بس معظم الناس هنا اللي بتيجي علي فيزا حرة بتكون نفس الكلام كدة,
    انا مقلق ,
    تاني حاجة هو سنوات الخبرة لازم تكون متصلة ببعضها يعني لو سنوات الخبرة 4 سنوات بس في سنة فاضية في النصف اية الكلام؟؟؟؟
    باللة حد يفيدنى
    francois
    عضو
    عضو

مُساهمة  francois الأحد 13 يونيو - 17:23

Mohamed _hg كتب:حد يفيدني يا جماعة ,
    1- انا شغال في السعودية (مندوب مبيعات في شركة ادوية) مع العلم اني خريج طب بيطري بس انا كنت جاي السعودية بفيزا حرة ( ذي ما انتو عارفين بتبقي بمهن غير المهن الحقيقية بتاعتنا) ذي عامل , انا فيزتى كانت نجار مسلح وبعد ما جيت والتحقت بشركة عملولي تعديل للمهنة بتاعتي بعد نقل الكفالة عليهم لمندوب مبيعات ( المهنة الجديدة متعدلة في نفس الباسبور الي فية المهنة القديمة نجار مسلح )
    مكتب الهجرة طلب مني صورة من الباسبور انا مش عارف اية الوضع , دة شيء عادي ( اقامتي في السعودية تحمل مهنة مندوب مبيعات) ولا هتعمللي مشكلة خصوصا ان احنا عارفين ان الناس دول ستريت في تعاملاتهم, بس معظم الناس هنا اللي بتيجي علي فيزا حرة بتكون نفس الكلام كدة,
    انا مقلق ,
    تاني حاجة هو سنوات الخبرة لازم تكون متصلة ببعضها يعني لو سنوات الخبرة 4 سنوات بس في سنة فاضية في النصف اية الكلام؟؟؟؟
    باللة حد يفيدنى
    اعتقد ان مفيش مشكلة لان فى المقابلة بسئلوك هتشتغل ايه فى كيبك
    وبيكون ردك انك هتشتغل اى شغل لحد متعمل معادلة فبالتالى ده هيدى خبرات اعلى حتى فى المقابلة
    المهم يكون عندك شهادات بسنوات الخبرة مش مهم متصلين ولا منفصليين
    Mohamed _hg
    عضو جديد
    عضو جديد

مُساهمة  Mohamed _hg الأحد 13 يونيو - 21:22

اشكرك علي تعاونك , ربنا يكرمك
    Mohamed _hg
    عضو جديد
    عضو جديد

مُساهمة  Mohamed _hg الإثنين 14 يونيو - 13:15

سوال كمان بسنوات الخبرة :-
    لو لشتغلت في شركة مثلا 4 شهور فقط وسبتها دي تنفع تندرج تحت سنوات الخبرة ولا لازم تكون ما تقلش عن سنة في الشركة
    وشكرا
    romanynasry
    romanynasry
    عضو جديد
    عضو جديد

جميع المستندات و الفورمز المطلوبة للهجرة لكيبك... - صفحة 2 Empty موضوع رائع

مُساهمة  romanynasry الجمعة 18 يونيو - 11:43

موضوع رائع و مجهود مشكور أخي
    برجاء تثبيت الموضوع
    Very Happy Very Happy Very Happy
    KIKOO
    عضو جديد
    عضو جديد

جميع المستندات و الفورمز المطلوبة للهجرة لكيبك... - صفحة 2 Empty مكان الانتر فيو

مُساهمة  KIKOO السبت 24 يوليو - 15:44

[b]عندى سؤال ... هو لازم الانترفيو يكون فى سوريا و لا ممكن فى مصر . و شكرا [/b]
    و كمان هل شهادة الخبرة من جهة العمل لازم تكون موثقة فى الشهر العقارى .
    jessika
    المشرف العام
    المشرف العام

مُساهمة  jessika السبت 24 يوليو - 20:28

KIKOO كتب:[b]عندى سؤال ... هو لازم الانترفيو يكون فى سوريا و لا ممكن فى مصر . و شكرا [/b]
    و كمان هل شهادة الخبرة من جهة العمل لازم تكون موثقة فى الشهر العقارى

مصر او سوريا انت وحظك
    الشهادة متتوثقش ف الشهر العقارى ولا حاجة
    .
    goodnewss
    عضو جديد
    عضو جديد

مُساهمة  goodnewss الثلاثاء 18 يناير - 20:39

لو سمحتوا فين باقى الفورمز للتقديم
    osama okasha
    عضو جديد
    عضو جديد

مُساهمة  osama okasha الأحد 23 يناير - 23:37

انا احب ان اشكر كل المشرفيين على المنتدى لأن المنتدى عرفنى على ناس كويسة قوى قوى قوىىىىىىىىىىىىى
    و ساعدونى كتير ذى أ/ أمير و مدام شيرين و تكلفتهم كانت ولا حاجة اشكركم و اشكرهم و ربنا يوفق الجميع و انا عايز افيد الناس اللى في المنتدى لكن مش عارف اذاي عموما اللى عايز حاجة دى ارقام مدام شيرين و أ/ امير علشان لو حد عايز مساعدة ذيي ممكن يكلمهم و دي المساعدة اللي أقدر اديهالكم حتى الأن و إدعوا ليا علشان يجيلي رقم الفايل قريب و ربنا مع الجميع و يوفقككم
    osama okasha
    عضو جديد
    عضو جديد

مُساهمة  osama okasha الأحد 23 يناير - 23:41

عفوا انا نسيت اكتبلكم ارقام مدام شيرين و ا/أمير....
    مدام شيرين هو : 0126964808
    ا/ امير 0187867666
    و شكرا
    architecte mohamed
    عضو جديد
    عضو جديد

مُساهمة  architecte mohamed الثلاثاء 1 فبراير - 12:03

شكرا لمساهمتكم
    أود طرح سؤال، وهو كيف يتم إرسال الملف وكيف يتم دفع الرسوم تاع الملف

الوقت/التاريخ الآن هو الإثنين 20 مايو - 0:37