الحياة و الهجرة الى كيبك و كندا

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى يهتم بشؤون المصريين و العرب المهاجرين الى كندا

Engineer
dr medo
francois
مازن الحلبي
rere
kouki
alaafrench
Nassarlink
jessika
abdelhalim
poulaemad
Admin
16 مشترك

لغز الكشف الطبى و مواعيدة الغريبة و المريبة

مازن الحلبي
    عضو جديد
    عضو جديد

لغز الكشف الطبى و مواعيدة الغريبة و المريبة - صفحة 5 Empty رد: لغز الكشف الطبى و مواعيدة الغريبة و المريبة

مُساهمة  مازن الحلبي الأحد 6 ديسمبر - 15:27

أنا عاوز اتكلم بلغز الميديكال البطيء.. والمقابلات السريعة ...زي مانتو عارفين إنو وزير الهجرة بكيبك وعد أنو حيقصر المدة ما بين تقديم الملف واللاندينج ...ولذلك اعتقد أنو المقابلات السريعة اليومين دول عشان الموضوع ده ..لكن تسريع الفيدرال ..ده خارج طبعا عن سلطة جماعة كيبك ..ده متعلق بجماعة الفيدرال pale لذلك جماتنا (الكيبيكاوية ) بيعملو اللي عليهم ..وأما الميديكال ..فده محصور بالمركز ..ربنا يهديهم هما كمان ويقررو تسريع الميدكال ..قولو آمين
    jessika
    المشرف العام
    المشرف العام

لغز الكشف الطبى و مواعيدة الغريبة و المريبة - صفحة 5 Empty رد: لغز الكشف الطبى و مواعيدة الغريبة و المريبة

مُساهمة  jessika الأحد 6 ديسمبر - 16:40

flower اميـــــــــــن
    مازن الحلبي
    عضو جديد
    عضو جديد

مُساهمة  مازن الحلبي الإثنين 7 ديسمبر - 0:27

عارفة يا جيسيكا ...انتو ان بروسس بالشهر الخامس ..ونحنه بالشهر السابع ...يعين ممكن يجينا الميدكال بنفس الفترة ...بالشهر الأول أو التاني ..ليه ...عشان بموقع الهجرة بتاع الححكومة الكندية كاتبين انو مواعيد الميدكال عندنا بسوريا بتبدا ب6 اشهر وبالقاهرة ب8 اشهر يعني بيناتنا شهرين ...بقا ان شاء الله يجينا الميديكال بالشهر الأول ...
    jessika
    المشرف العام
    المشرف العام

مُساهمة  jessika الإثنين 7 ديسمبر - 7:44

ربنا يسمع منك يا مازن ويسهلنا كلنا بسرعة

بصراحة يا ادمن عايزين نشكر مازن جدااااااااااا لانة اكتر حد قبل الدعوة بسرعة وبيحاول يشارك بجد اهو كتير بفاعلية معانا

الف شكر ليك يا مازن ..........فعلا شعب سوريا ناس فى منتهى الروعة

استمر بقى وعايزين افكار سورية جبارة

ربنا يوفئك
    Admin
    Admin
    المدير
    المدير

مُساهمة  Admin الثلاثاء 22 ديسمبر - 8:17

صباح الخير على جميع اعضاء المنتدى الكرام
    معقولة يا جماعة محدش جالة الطبى من يوم 18 نوفمبر الى فات؟؟؟؟؟؟؟؟
    هل فى اى حد طيب سمع عن اى حد جالة الكشف الطبى بعد مجموعة 18 نوفمبر 2009؟؟؟؟؟؟؟؟
    طب حد يعرف وصلو لتاريخ اية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

نرجوا الرد و شكرا
    rere
    rere
    عضو قديم
    عضو قديم

مُساهمة  rere الثلاثاء 22 ديسمبر - 11:12

عندك حق يا عماد اللى جالهم الكشف ومنهم عبد الحليم ولا حس ولا خبر ومحدش عاوزيظهر منهم لغز الكشف الطبى و مواعيدة الغريبة و المريبة - صفحة 5 Icon_flower
    Admin
    Admin
    المدير
    المدير

مُساهمة  Admin الخميس 14 يناير - 14:51

يا جماعة ازيكو
    احب الاول اعتذر لكم جامد جدا على الفترة الكبيرة الى مدخلتش فيها
    و كمان اعتذر ليكم انى مقلتش ان جواب الطبى جالى و الحمد للة عملت الكشف و زى زى باقى الناس مستنى النتيجة

انا فعلا يا جماعة كنت حقيقى مضايق من الناس الى مكتبتش عن الطبى بتاعها و عشان كدة مكنتش عاوز اكتب و لا اقول الا لناس معينة و لكن الحقيقة اكتشفت ان لية اعامل الناس زى ما بتعمل و بعدين فى ناس كتير كويسة و بتقول و بعدين فعلا كدة انا مش حفرق عن اى حد تانى

المهم الكشف الطبى عملتة الحمد للة و طبعا فى ناس عملتة من 23 نوفمبر و لسة لحد دلوقتى لا حس و لا خبر من السفارة

بتمنى ليكم كلكم التوفيق و خاصتا مدام جيسكا الى انشاء اللة يجى لها الميدكال قريبا ويرحمها من القلق الى هى فية

و ربنا مع الجميع و ارجوكم تقبلوا اعتذارى

و شكرا
    rere
    rere
    عضو قديم
    عضو قديم

مُساهمة  rere الخميس 14 يناير - 16:08

الف الف مليون مبروك يا استاذ عماد ان شاء اللة ربنا يكمل على خير
    ويفرح قلبك بالفيزا
    ربنا معاك لغز الكشف الطبى و مواعيدة الغريبة و المريبة - صفحة 5 Icon_flower لغز الكشف الطبى و مواعيدة الغريبة و المريبة - صفحة 5 Lol
    francois
    عضو
    عضو

مُساهمة  francois الجمعة 15 يناير - 11:31

الى جميع الاخوة الذين وصلوا للميديكال الف مبروك على الميديكال وعقبال الفيزا
    وربنا يصبرنا على الوقت الباقى لحين ان نصل الى المديكال معا
    وعقبال الجميع وانشاء الله عن قريب نفرح باخبار جميلة للكل
    Admin
    Admin
    المدير
    المدير

مُساهمة  Admin الجمعة 15 يناير - 19:57

كل الشكر لكل الي بارك لي و أنا تحت امر اي حد محتاج استفسار و أنا بقول لأخ فرنسواه ان القلق بعد الطبي ليكون اكتر من المرحلة السابقة و اعتقد ان فعلا القلق دة مش جيروم الا باستلام الفيزا و ربنا موجود و فعلا يدينا الصبر
    francois
    عضو
    عضو

مُساهمة  francois الجمعة 15 يناير - 22:00

الف مبروك على الميديكال بس ممكن تعرفنا البروسيسنج كان بتاريخ كام ؟وبعدين هوحضرتك قلقان من ايه كده حضرتك فى الامان وربنا يسهلك ويقصر الايام وتاخد الفيزا بسرعة
    Admin
    Admin
    المدير
    المدير

مُساهمة  Admin الأحد 17 يناير - 9:13

francois كتب:الف مبروك على الميديكال بس ممكن تعرفنا البروسيسنج كان بتاريخ كام ؟وبعدين هوحضرتك قلقان من ايه كده حضرتك فى الامان وربنا يسهلك ويقصر الايام وتاخد الفيزا بسرعة

الف شكر يا اخى فرنسواة
    الحقيقة القلق دة ناتج من الواحد مش عارف نتايج التحاليل اخبارها اية و دة طبعا لاننا فى مصر زى ما انت عارف كل حاجة ملوثة و اكيد انت عارف
    و الاهم من كدة انة محدش حتى بيطمنك من الاصل و ادينا مستنين
    على العموم انا كنت ان بروسس يوم 19 مارس 2009
    و الفيل كان دخل فيدرال يوم 5 مارس 2009
    و جواب الطبى يوم 20 ديسمبر 2009
    و طبعا ليك مهلة شهر انك تكشف فيها

و تمنياتى للجميع بالتوفيق
    و عقبالك انت و مدام جيسكا قريبا يا رب
    مازن الحلبي
    عضو جديد
    عضو جديد

مُساهمة  مازن الحلبي الأحد 17 يناير - 17:27

يعني انا نزلت من قعر القفة يا ادمين ...عقبالي انا كمان وعقبال العايزين ...صحيح هي التحاليل بالتفصيل بتتضمن ايه ..؟؟ والواحد ممكن يساوي تحاليل تانية لوحدو عشان يطمن شوية...ينفع
    francois
    عضو
    عضو

مُساهمة  francois الإثنين 18 يناير - 21:11

Admin كتب:
    francois كتب:الف مبروك على الميديكال بس ممكن تعرفنا البروسيسنج كان بتاريخ كام ؟وبعدين هوحضرتك قلقان من ايه كده حضرتك فى الامان وربنا يسهلك ويقصر الايام وتاخد الفيزا بسرعة

الف شكر يا اخى فرنسواة
    الحقيقة القلق دة ناتج من الواحد مش عارف نتايج التحاليل اخبارها اية و دة طبعا لاننا فى مصر زى ما انت عارف كل حاجة ملوثة و اكيد انت عارف
    و الاهم من كدة انة محدش حتى بيطمنك من الاصل و ادينا مستنين
    على العموم انا كنت ان بروسس يوم 19 مارس 2009
    و الفيل كان دخل فيدرال يوم 5 مارس 2009
    و جواب الطبى يوم 20 ديسمبر 2009
    و طبعا ليك مهلة شهر انك تكشف فيها

و تمنياتى للجميع بالتوفيق
    و عقبالك انت و مدام جيسكا قريبا يا رب
    انا عرفت انه ممكن تعرف النتيجة من التمرجى اللى عند الدكتور لو ................؟؟؟؟؟؟
    jessika
    المشرف العام
    المشرف العام

مُساهمة  jessika الخميس 21 يناير - 18:37

متزعلش يا مازن عقبالك انت كمان وعقبالنا كلنا

الاسبوع اللى فات وصل المديكال لناس من شهر 3 و4 عقبالى انا وانت يا مازن

والاسبوع دة وصل الفيزا للاستاذ نصار ومجموعة كبيرة من اواخواتنا عقبالك يا عماد انت وبولا

قولوا اميـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــن
    francois
    عضو
    عضو

مُساهمة  francois الخميس 21 يناير - 19:05

jessika كتب:متزعلش يا مازن عقبالك انت كمان وعقبالنا كلنا

الاسبوع اللى فات وصل المديكال لناس من شهر 3 و4 عقبالى انا وانت يا مازن

والاسبوع دة وصل الفيزا للاستاذ نصار ومجموعة كبيرة من اواخواتنا عقبالك يا عماد انت وبولا

قولوا اميـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــن
    هانت عليكى قوى ياست الكل والقت بيقرب قوى خايف تسبونى لوحدى وملقاش ونيس لى فى مصر عقبال مايجى الدور عليا
    هو الميديكال وصل لتاريخ كام بالظبط
    وازاى الواحد يقدر يغير حجم ولون الخط هنا احسن ده صغير قوى
    francois
    عضو
    عضو

مُساهمة  francois الخميس 21 يناير - 19:08

انا اصبحت فى البروسيسن يوم 8- 9 - 2009
    صلاوتكم بقى احسن انا زهقت من مصر قوى
    Admin
    Admin
    المدير
    المدير

مُساهمة  Admin الجمعة 22 يناير - 14:46

الف الف مبروك لكل من وصلة الفيزا زي نصار و حمودي و عمر عزيز و غيرهم
    بس محدش سمع اخبار عن عبد الحليم؟؟؟؟
    المهم الف مبروك
    و عقبلك يا جيسكا و انشا اللة يوصلك الميدكال قريب قوي
    و عقبالك يا فرنسواة و كل الناس الي علي اعصابها
    و شكرااااا
    francois
    عضو
    عضو

مُساهمة  francois الجمعة 22 يناير - 17:57

Admin كتب:الف الف مبروك لكل من وصلة الفيزا زي نصار و حمودي و عمر عزيز و غيرهم
    بس محدش سمع اخبار عن عبد الحليم؟؟؟؟
    المهم الف مبروك
    و عقبلك يا جيسكا و انشا اللة يوصلك الميدكال قريب قوي
    و عقبالك يا فرنسواة و كل الناس الي علي اعصابها
    و شكرااااا
    شكرا على دعواتك وربنا يوفقك
    jessika
    المشرف العام
    المشرف العام

مُساهمة  jessika الجمعة 22 يناير - 18:22

مش هانسيبك ولا حاجة متخفش يا فرنسوا ولو ربنا اراد وسافرنا اكيد هنساعدك هناك ونستقبلك ونفرشلك الارض ورد ونجهزلك الدنيا عبال متيجى يعنى مصلحة متقلقش ههههههههههههههههههه

المهم ذاكر وربنا يكملك على خير

بالنسبة للخط ظلل اللى كتبتة واختار من فوق خط كبير من حرف ال A
    مازن الحلبي
    عضو جديد
    عضو جديد

مُساهمة  مازن الحلبي السبت 23 يناير - 17:53

شكرا جيسيكا على دعواتك .. Wink وآمييييييييييييين...وبالنسبة ليك أخ فرانسوا ..بنصحك ما تفكرش كتير بموضوع الميدكال (مع انو صعب الواحد ينساه Sleep ) ..بس حاول تملا وقتك كلو واتصرف على اساس انك باقي بمصر ( لاقدر الله ) affraid وادرس فرنسي جامد ...أنا مثلا بشتغل جامد بشغلي ووضعي بيتطور ..حتى في ناس بتنصحني انو ما اهاجر ..لكن انا طبعا حهاجر بس تكمل الاجراءات ..لكن اعمل بمصر كانك باقي فا ابدا ..واعمل للهجرة كانك مسافر غدا ...
    francois
    عضو
    عضو

مُساهمة  francois الإثنين 25 يناير - 13:19

مازن الحلبي كتب:شكرا جيسيكا على دعواتك .. Wink وآمييييييييييييين...وبالنسبة ليك أخ فرانسوا ..بنصحك ما تفكرش كتير بموضوع الميدكال (مع انو صعب الواحد ينساه Sleep ) ..بس حاول تملا وقتك كلو واتصرف على اساس انك باقي بمصر ( لاقدر الله ) affraid وادرس فرنسي جامد ...أنا مثلا بشتغل جامد بشغلي ووضعي بيتطور ..حتى في ناس بتنصحني انو ما اهاجر ..لكن انا طبعا حهاجر بس تكمل الاجراءات ..لكن اعمل بمصر كانك باقي فا ابدا ..واعمل للهجرة كانك مسافر غدا ...
    نصيحتك جميلة وغالية بس الواحد لم يعد يحتمل الاقامة فى مصر فى بلد لا تراعى شعبها اراضى تروى بمياه المجارى ومياه شرب غير نقية ويجب استخدام الفلاتر لترى الرمالالتى فى مياه الشرب
    استبداد فى مخالفات المرور بدون داعى و نظام تعليم فاشل زملاء عمل ينظرون الى دخلك ويحسدونك عليه
    اصبحت اقوم كل يوم فى انتظار الميديكال رغبة فى الانطلاق من ارض الوحل وليس ارض الخير كما يراها كثير من الناس
    مصر بلد جميلة لمن لايعيش بها جو جميل ومناظر خلابة ولك ليست دولة تحتمل للعيش بها لقد فاض بى الكيل على اخره وارجو ان تعذرونى
    francois
    عضو
    عضو

مُساهمة  francois الإثنين 25 يناير - 13:22

يا ريت حد يعرفنى هو المديكال وصل لحد فين؟؟؟؟
    dr medo
    عضو جديد
    عضو جديد

لغز الكشف الطبى و مواعيدة الغريبة و المريبة - صفحة 5 Empty الكشف الطبى

مُساهمة  dr medo الأحد 31 يناير - 16:03

اهلا بكل العضاء
    لو سمحتكم عندى سؤالى هل فيرس c يمنع من الهجرة لكيبيك
    الرجاء الرد ولكم جزيل الشكر Embarassed Razz Razz
    jessika
    المشرف العام
    المشرف العام

مُساهمة  jessika الثلاثاء 9 فبراير - 12:47

مبروك لعمدة المنتدى وادمن المنتدى بوصول الفيزا اخيرا وبعد طول انتظار

مبروك يا عماد الف مبروك حبيت انا اللى اقلكم الخبر

عقبالكم كلكم يارب وانا معاكم

Very Happy
    كنت جيبالكم تورتة بس للاسف مش عارفة اجبها هنا بس كانها وصلت طبعا ههههههههههههههههههههه وتخيلوا انكم بتاكلوها

مواضيع مماثلة

-

الوقت/التاريخ الآن هو الأحد 19 مايو - 13:00